Ciąża na urlopie wychowawczym

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zachodząc w ciąże podczas urlopu wychowawczego kobieta ma dwie możliwości:

1. przerwanie urlopu wychowawczego i przejście na zwolnienie lekarskie;
  2. pozostanie na urlopie wychowawczym;

Wybór tak naprawdę zależy jak zawsze od indywidualnych kwestii konkretnej osoby. Adwokat od prawa pracy przypomina, że przerwanie urlopu wychowawczego powinno być umotywowane CHĘCIĄ POWROTU DO PRACY – o czym niestety zapomina wiele kobiet.

Przerwanie urlopu wychowawczego

Pierwszy krok powinien więc zacząć się od wizyty u lekarza – rodzinnego czy ginekologa i uzyskaniu zwolnienia.

Ważne!

Należy zwrócić uwagę, aby zwolnienie było opatrzone literą B, co wiąże się bezpośrednio z wypłata zasiłku w wysokości 100% wynagrodzenia, zwykłe zwolnienie chorobowe opiewa na wysokość 80 % wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 186 (3) Kodeksu pracy pracownik nie musi wykorzystać urlopu wychowawczego w wymiarze, na który urlop ten został mu udzielony.

Może zrezygnować z dalszego korzystania z urlopu:

– w każdym czasie – w porozumieniu z pracodawcą,

– po uprzednim zawiadomieniu pracodawcy, najpóźniej na 30 dni przed terminem zamierzonego podjęcia pracy – na podstawie jednostronnej decyzji pracownika (nie jest to uzależnione w żadnym razie od woli pracodawcy!)

W sytuacji, kiedy pracownik zgłosi zamiar powrotu do pracy, co jest jednoznaczne ze złożeniem wniosku/oświadczenia o rezygnacji z urlopu w terminie co najmniej 30 dni pracodawca musi przyjąć pracownika do pracy. Przepisy nie dookreślają formy oświadczenia pracownika o rezygnacji z urlopu wychowawczego. Niemniej ze względów dowodowych pożądana jest forma pisemna.

Kodeks pracy nie przewiduje żadnych ograniczeń dotyczących fazy urlopu, w której pracownik ma prawo powrócić do pracy. Nie ma też wymogu wykorzystania minimalnej części urlopu czy wykorzystania pozostałej części urlopu przez drugiego z rodziców lub opiekunów.

Ważne!

Pracownik nie musi uzasadniać swojej decyzji o przerwaniu urlopu wychowawczego.

W przypadku, gdy pracownik nie rozpoczął urlopu wychowawczego i chciałby wycofać swój wniosek w sprawie urlopu, może to zrobić nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem tego urlopu.

W dniu rozpoczęcia pracy należy dostarczyć pracodawcy zwolnienie lekarskie z powodu ciąży (zakładając, że rzeczywiście zachodzą ku temu uzasadnione przesłanki) – co uprawnia pracownika do pobierania 100% podstawy wymiaru zasiłku za okres zwolnienia. Co do zasady wynagrodzenie będzie obliczane na podstawie kwoty wskazanej w umowie o pracę. Wbrew powszechnie krążącym informacjom, NIE ma obowiązku przepracowania „chociaż jednego dnia”. Co do zasady pracownica powinna W DNIU rozpoczęcia pracy dostarczyć zwolnienie lekarskie pracodawcy (= ważne, aby było od tego dnia widoczne w systemie przyjętym u danego pracodawcy) bez koniczności pozostawania w pracy i wykonywania jakichkolwiek obowiązków pracowniczych. Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik w razie zaistnienia przyczyny uniemożliwiającej stawienie się do pracy, ma obowiązek powiadomić pracodawcę o swojej nieobecności NIEZWOŁCZNIE, nie później jednak niż 2 dnia nieobecności. Aczkolwiek niedotrzymanie terminu (2 dni) może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie obowiązku (np. choroba, brak osoby współzamieszkującej, inne zdarzenia losowe).

Pozostanie na urlopie wychowawczym

Należy bezwzględnie pamiętać, iż urodzenie dziecka na urlopie wychowawczym nie przerywa go. W związku z tym, jeśli pracownica urodzi dziecko na urlopie wychowawczym, nie zmienia się on z mocy prawa na macierzyński. Co nie oznacza, że kobieta pozostanie bez żadnego zaplecza finansowego. W tym miejscu należy rozróżnić ZASIŁEK od URLOPU. Zatem jeśli formalnie pracownica nie przerwie urlopu wychowawczego, natomiast po porodzie poinformuje pracodawcę lub ZUS (w zależności od liczby zatrudnionych pracowników u danego pracodawcy) będzie otrzymywała zasiłek, ale WCIĄŻ będzie przebywać na urlopie wychowawczym (w konsekwencji np. nie nalicza się urlop wypoczynkowy, nie przysługuje zasiłek chorobowy, opiekuńczy). Zwolnienie lekarskie wystawione podczas przebywania na urlopie wychowawczym również w żaden sposób nie wpływa na sytuację pracownika – nie przerywa urlopu z automatu ani nie spowoduje otrzymywania chorobowego za czas niezdolności do pracy.

W razie jakichkolwiek dodatkowych wątpliwości dotyczących przedstawionej materii bądź innej dotyczącej spraw z zakresu prawa pracy, zapraszamy do kontaktu z kancelarią adwokacką – adwokaci od prawa pracy są do Państwa dyspozycji na terenie Warszawy oraz Siedlec, natomiast prowadzone przez sprawy obejmują teren całej Polski..

Adwokat od prawa pracy z Warszawy prowadzi również następujące sprawy: prawo rodzinne – podział majątku | alimenty | władza rodzicielska | kontakty |rozdzielność majątkowa, prawo spadkowe, prawo pracy, prawo karne odszkodowania, obsługa przedsiębiorców, zakładanie spółek

Adwokat Warszawa | Adwokat Warszawa rozwód | Adwokat Warszawa alimenty | Adwokat od rozwodów Warszawa | Prawnik Warszawa rozwód | Adwokat Warszawa sprawy karne | Adwokat Warszawa prawo pracy

Adwokat Siedlce | Adwokat Siedlce Rozwód | Adwokat Siedlce alimenty | Adwokat od rozwodów Siedlce | Prawnik Siedlce rozwód | Adwokat Siedlce sprawy karne | Adwokat Siedlce prawo pracy