Dyrektywa work-life balance

Projekt rządowy, którego celem jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 w sprawie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym rodziców i opiekunów – tzw. dyrektywa Work Life Balance, zgodnie z informacjami podanymi przez Rządowe Centrum Legislacji jest dopiero na etapie opiniowania. Warto mieć świadomość, że już niebawem, bo w dniu 02 sierpnia 2022 roku upływa termin wejścia w życie zmian m.in. w Kodeksie pracy, które wprowadzają w/w akt prawny.

Zmiany przepisów w związku ze wspomnianą Dyrektywą dotyczą wszystkich pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy. Głównym jej celem jest przeciwdziałanie zjawisku ograniczenia aktywności zawodowej kobiet oraz nierówności pomiędzy kobietami, a mężczyznami w zakresie równowagi między życiem prywatnym, a zawodowym.

Jedne z ważniejszych postulatów dotyczą m. in.:

• płatnego zwolnienia od pracy w wymiarze 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowym z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika. Za okres zwolnienia pracownik otrzyma 50 % wynagrodzenia obliczanego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego. Adwokat od prawa pracy wskazuje, że wniosek o udzielenie zwolnienia pracownik będzie mógł zgłosić najpóźniej w dniu korzystania ze zwolnienia. Istotne jest to, że w/w zwolnienie nie zmniejsza wymiaru dni urlopu na żądanie (4 dni w roku). Niewątpliwie wpłynie to na organizacje pracy, bowiem pracodawcy nie będą przysługiwały z tego tytułu żadne instrumenty, za pomocą których mógłby w jakikolwiek sposób zweryfikować konieczność zwolnienia.
  • nieodpłatnego urlop opiekuńczy w wymiarze do 5 dni w roku kalendarzowym przysługującego w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga znacznej opieki lub znacznego wsparcia z poważnych względów medycznych. Za członka rodziny uważa się syna, córkę, matkę, ojca lub małżonka. Aby skorzystać z urlopu pracownik będzie zobligowany złożyć wniosek w postaci papierowej bądź elektronicznej w terminie 3 dni przed rozpoczęciem korzystanie z tego urlopu. We wniosku trzeba będzie wskazać imię i nazwisko osoby, która wymaga znacznej opieki lub znacznego wsparcia z poważnych względów medycznych, przyczynę konieczności zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia przez pracownika oraz w przypadku członka rodziny ‒stopień pokrewieństwa z pracownikiem lub w przypadku osoby niebędącej członkiem rodziny ‒ adres zamieszkania tej osoby.
  • zwiększenia wymiaru urlopu rodzicielskiego aż o 9 tygodni:

* 41 tygodni – w przypadku, o którym mowa w art. 180 § 1 pkt 1 kodeksu pracy;

* 43 tygodni – w przypadkach, o których mowa w art. 180 § 1 pkt 2–5 kodeksu pracy,

Każdemu z pracowników – rodziców dziecka przysługuje wyłączne prawo do 9 tygodni urlopu rodzicielskiego z wymiaru urlopu określonego. Prawa tego nie można przenieść na drugiego z pracowników – rodziców dziecka.

• dopuszczenia pracownika po zakończeniu urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu na warunkach nie mniej korzystnych od tych, które by obowiązywały, gdyby pracownik nie korzystał z urlopu.
  • prawa pracownika opiekującego się dzieckiem, do ukończenia przez nie 8. roku życia, do złożenia wniosku, w postaci papierowej lub elektronicznej, o zastosowanie do niego elastycznej organizacji pracy w terminie 14 dni przed planowanym rozpoczęciem korzystania z elastycznej organizacji pracy. Prawnik od prawa pracy podkreśla, że za elastyczną organizację pracy uważa się w telepracę, przerywany czas pracy, system skróconego tygodnia, skrócony czas pracy, ruchomy czas pracy, indywidualny rozkład czasu pracy oraz obniżenie wymiaru czasu pracy.
  • zmiany wysokości zasiłków, tj. miesięczny zasiłek macierzyński za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu rodzicielskiego wynosi 70% podstawy wymiaru zasiłku. W przypadku wniosku ubezpieczonej, złożonego nie później niż 21 dni po porodzie, miesięczny zasiłek macierzyński za cały okres odpowiadający okresowi urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego wynosi 81,5% podstawy wymiaru zasiłku. Zasiłek macierzyński za okres odpowiadający okresowi urlopu rodzicielskiego w części przysługującej ubezpieczonemu ojcu dziecka (tj. nieprzenoszalne 9 tygodni) wynosi 70% podstawy wymiaru.
  • wskazania przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy o pracę na czas określony;

W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas określony lub umowy zawartej na czas nieokreślony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy.

• o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas określony pracodawca będzie miał obowiązek zawiadomić na piśmie reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową, podając przyczynę uzasadniającą rozwiązanie

W razie jakichkolwiek dodatkowych wątpliwości dotyczących przedstawionej materii bądź innej dotyczącej spraw z zakresu prawa pracy, zapraszamy do kontaktu z kancelarią prawną – adwokaci od prawa pracy są do Państwa dyspozycji na terenie miast Warszawa i Siedlce.

Adwokat Siedlce / Adwokat Warszawa prawo pracy prowadzi również następujące sprawy: prawo rodzinne – rozwód | podział majątku | alimenty | władza rodzicielska | kontakty |rozdzielność majątkowa | prawo spadkowe, prawo karne odszkodowania, obsługa przedsiębiorców, zakładanie spółek

2022-06-14T14:44:55+00:00