Odszkodowanie za błąd medyczny

Rodzaje błędów medycznych

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że klienci chcący uzyskać odszkodowanie na gruncie prawa medycznego bardzo często utożsamiają pojęcia błędu lekarskiego oraz błędu medycznego. W istocie tak naprawdę istnieje kluczowa różnica pomiędzy tymi pojęciami.

  • Błąd medyczny

dotyczy zarówno osoby lekarza, jak również całego personelu medycznego m.in. ratownika medycznego czy pielęgniarki. Przykładem błędu medycznego może być nieprawidłowa reanimacja, podanie nieprawidłowej dawki lub niewłaściwego leku bądź niepoprawny odczyt badań;

  • Błąd lekarski

dotyczy stricte osoby lekarza i jest spowodowany wyłącznie jego nieprawidłowym działaniem lub zaniechaniem konkretnego działania, które jest niezgodne z nauką medycyny. Polega on głównie na naruszeniu zasad ostrożności, które obowiązują przy czynnościach lekarskich, jak również reguł związanych z ich przeprowadzeniem. Przykładem błędu lekarskiego może być nieprawidłowo postawiona diagnoza mimo wyraźnych symptomów choroby, czy też źle dobrane leczenie;

Poza wyżej wymienionymi błędami istnieją inne rodzaje przewinień występujących na terenie szpitala, jak również innych placówek medycznych. Należą do nich przede wszystkim:

  • Błąd diagnostyczny

polega na literalnie nieprawidłowo postawionej diagnozie bądź błędnej ocenie stanu zdrowia pacjenta, podczas gdy badanie diagnostyczne zostało wykonane w sposób prawidłowy i wynik jest poprawny. Taki błąd jest spowodowany głównie nieprecyzyjną i chaotyczną analizą wyników badań, bagatelizowaniem objawów lub zbyt ogólnikowym wywiadem z pacjentem;

  • Błąd techniczny

jest to błąd, który polega na nieprawidłowej realizacji decyzji lekarskich. Występuje on najczęściej podczas zabiegów wykonywanych przez personel medyczny np. pozostawienie w ciele pacjenta gazików, igieł lub innych narzędzi, zoperowanie niewłaściwego organu jak również przetoczenie nieprawidłowej grupy krwi;

  • Błąd organizacyjny

to głównie zaniedbania polegające na braku dostępu do właściwego sprzętu i diagnostyki, braki kadrowe, zaniedbania związane z brakiem utrzymywania higieny oraz sterylności na oddziałach czego skutkiem jest bardzo często zakażenie wewnątrzszpitalne;

  • Błąd terapeutyczny

w najczęstszych przypadkach polega na wyborze innego niż należy sposobu postępowania lub wyborze niewłaściwej metody leczenia, postępowanie sprzeczne z ogólnoprzyjętą praktyką lekarską np. podjęcie decyzji o porodzie pacjentki siłami natury, podczas gdy należałoby wykonać cesarskie cięcie lub podjęcie decyzji o zastosowaniu nieaktualnych metod leczenia;

  • Błąd jatrogenny

to takie postępowanie lekarza, pracownika służby zdrowia lub zakładu leczniczego, który ma jakikolwiek negatywny wpływ na kondycję psychiczną oraz fizyczną pacjenta. Tego rodzaju błąd oznacza w praktyce niewłaściwe zachowanie lekarza prowadzącego, które skutkuje pogorszeniem stanu zdrowia psychicznego pacjenta;

  • Błąd informacyjny

to błąd polegający na zaniechaniu udzielenia informacji pacjentowi o jego stanie zdrowia, rokowaniach, wynikach czy metodach leczenia;

Odszkodowanie za błąd medyczny

Pacjent, który dąży do uzyskania odszkodowania powinien w pierwszej kolejności albo skierować roszczenie do osoby, która odpowiada za wyrządzenie szkody albo do placówki medycznej, w której doszło do popełnia błędu. W dużej mierze zależało to będzie od rodzaju popełnionego błędu. W przypadku błędu diagnostycznego czy informacyjnego najbardziej prawdopodobnym będzie skierowanie roszczenia bezpośrednio do lekarza, zaś w przypadku błędu organizacyjnego, czy technicznego – skierowanie roszczenia do szpitala lub placówki medycznej, w której doszło do błędu. Wówczas, jeśli sprawa nie zostanie załatwiona polubownie tj. lekarz lub placówka medyczna nie uznają roszczenia i nie wypłacą środków lub ubezpieczyciel nie wyrazi woli wypłacenia pieniędzy z polisy OC – wówczas sprawę należy skierować do sądu.

Podobnie jak w innych sprawach odszkodowawczych, to poszkodowany – w tym konkretnym przypadku pacjent, ma za zadanie udowodnić, że do powstania szkody doszło na skutek błędu medycznego. Takie udowodnienie nie jest proste. Adwokat od odszkodowań podkreśla, że kluczowym elementem spośród wszystkim dostępnych środków dowodowych jest niewątpliwie dokumentacja medyczna, która ma niebagatelne znaczenie z punktu widzenia dochodzenia roszczeń. Placówki medyczne nie są chętne do wydawania dokumentacji medycznej pacjentom – jest to jednak ich obowiązek i nie mogą odmówić wydania akt pacjenta. Po otrzymaniu dokumentacji należy zweryfikować, czy nie jest ona niepełna lub sfałszowana. Na etapie sądowym istotne znaczenie ma opinia biegłego. Najczęściej jest to lekarz posiadający specjalizację mającą znaczenie dla danej sprawy. Należy zaznaczyć, iż opinia biegłego stanowi kluczowy obok dokumentacji dowód dla Sądu – bowiem Sądy najczęściej opierają swoje rozstrzygnięcia o opinię specjalistów z dziedziny będącej przedmiotem procesu.

Okres przedawnienia

Zgodnie z ogólnym zapisem uregulowanym w kodeksie cywilnym termin przedawnienia roszczeń za błąd medyczny zgodnie z art. 442 kodeksu cywilnego wynosi 3 lata od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia.

Od tej ogólnej reguły istnieją również wyjątki.

W przypadku:

  • powstania szkody w wyniku zbrodni lub występku – okres przedawnienia będzie wynosił 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa;
  • gdy poszkodowanym jest małoletni – okres przedawnienia nie może skończyć się przed upływem 2 lat od dnia uzyskania przez niego pełnoletności;

Mając na uwadze obliczanie terminu przedawnienia należy pamiętać o zasadzie określonej w art. 118 k.c. zgodnie z którym koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku kalendarzowego.

Czy poza odszkodowaniem masz prawo do zadośćuczynienia?

Tak!

Poszkodowany może ubiegać się również o zadośćuczynienie za doznaną krzywdę. Prawnik od odszkodowań podkreśla, że krzywda określana jest jako cierpienia psychiczne, fizyczne oraz moralne. Dochodzenie zadośćuczynienia ma charakter analogiczny, jak dochodzenie odszkodowania. Należy zaznaczyć, iż odszkodowania i zadośćuczynienia można dochodzić w ramach jednego postępowania.

W razie jakichkolwiek dodatkowych wątpliwości dotyczących przedstawionej materii bądź innej dotyczącej spraw z zakresu prawa rodzinnego, zapraszamy do kontaktu – adwokaci od spraw rodzinnych są do Państwa dyspozycji na terenie Warszawy i Siedlec, natomiast prowadzone przez nas sprawy obejmują teren całej Polski.

.

.

Adwokat od rozwodów z Warszawy prowadzi również następujące sprawy: prawo rodzinne – podział majątku | alimenty | władza rodzicielska | kontakty | rozdzielność majątkowa, prawo spadkoweprawo pracyodszkodowaniaobsługa przedsiębiorców, zakładanie spółek, prawo karnekredyty frankowe

Adwokat Warszawa | Adwokat Warszawa odszkodowania | Adwokat Warszawa rozwód | Adwokat Warszawa alimenty | Adwokat od rozwodów Warszawa | Prawnik Warszawa rozwód | Dobry Adwokat Warszawa | Adwokat Warszawa postępowania karne | Adwokat od spraw karnych Warszawa | Adwokat Warszawa prawo pracy | Adwokat od spraw rodzinnych Warszawa | Adwokat Warszawa sprawy frankowe | Adwokat Warszawa kredyt frankowy | Adwokat odszkodowania Warszawa | Prawnik Warszawa odszkodowania | Dobry prawnik odszkodowania | dobry adwokat odszkodowania

Adwokat Siedlce | Adwokat Siedlce odszkodowania | Adwokat Siedlce Rozwód | Adwokat Siedlce alimenty | Adwokat od rozwodów Siedlce | Prawnik Siedlce rozwód | Dobry Adwokat Siedlce | Adwokat Siedlce sprawy karne | Adwokat odszkodowania Siedlce | Adwokat Siedlce sprawy frankowe | Adwokat Siedlce kredyt frankowy | Adwokat Siedlce prawo pracy | Adwokat od spraw rodzinnych Siedlce | Prawnik Siedlce odszkodowania

Rate this post
2022-11-23T21:42:31+00:00