Refundacja okularów dla pracownika

Refundacja okularów dla pracownika została uregulowana w Kodeksie pracy w art. 2376 oraz w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wskazane Rozporządzenie niewątpliwie przedmiotową kwestie ujmuje bardziej precyzyjnie. Między innymi określa:

– wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe,

– wymagania dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Dla przejrzystości powyższych zapisów prawnik od prawa pracy z kancelarii adwokackiej w Siedlcach i Warszawie wskazuje, że ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

– monitorze ekranowym – należy przez to rozumieć urządzenie do wyświetlania informacji w trybie alfanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu,

– stanowisku pracy – należy przez to rozumieć przestrzeń pracy, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy;

– pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Zgodnie z art. 8 w/w Rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Ponadto, pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa powyżej, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Reasumując, jeżeli pracownik, tj. osoba, która wykonuje pracę przynajmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy przy wykorzystaniu monitora ekranowego przedstawi zaświadczenie lekarskie stwierdzające potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok ze względu na wykonywanie pracy przy monitorze ekranowym, to będzie on uprawniony do złożenia wniosku o dofinansowanie zakupu takich okularów.

Kwestia częstotliwości refundacji oraz zwrotu za okulary kupione przez pracownika w polskim prawie nie została uregulowana. Nie ma przepisów, które wskazywałyby konkretnie dozwoloną liczbę refundacji, dokładny termin zwrotu czy kwotę za okulary kupione przez pracownika. W praktyce tego rodzaju kwestie powinny być uregulowane w ramach wewnątrzzakładowych aktów prawnych, np. regulaminach pracy obowiązujących w danym zakładzie. W regulaminach powinna być wskazana wprost wysokość refundacja np. 200 zł, czy 500 zł. W regulaminie też powinny znaleźć się inne zasady refundacji, np. czy pracodawca refunduje tylko szkła, czy również oprawki.

W razie jakichkolwiek dodatkowych wątpliwości dotyczących przedstawionej materii bądź innej dotyczącej spraw z zakresu prawa pracy, zapraszamy do kontaktu z kancelarią – adwokat od prawa pracy jest do Państwa dyspozycji na terenie Warszawy i Siedlec.

2021-01-26T11:26:38+00:00