Urlop pracownika na żądanie

Kodeks pracy wskazuje wprost zasadę, iż pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym. Natomiast pracownik ma obowiązek zgłoszenia żądania udzielenia urlopu najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu. Adwokat Siedlce podkreśla, że łączny wymiar urlopu wykorzystanego przez pracownika nie może przekroczyć w roku kalendarzowym 4 dni, niezależnie od liczby pracodawców, z którymi pracownik pozostaje w danym roku w kolejnych stosunkach pracy.

Istotnym jest fakt, iż urlop na żądanie pracownika nie jest urlopem dodatkowym, zwiększającym wymiar urlopu wypoczynkowego.

Wymiar urlopu na żądanie nie został uzależniony od wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu. Zatem adwokat Warszawa wskazuje, że zarówno pracownik, który ma prawo do urlopu w wymiarze 20 dni, jak i pracownik, który ma prawo do 26 dni urlopu, mają takie samo prawo do urlopu na żądanie.

Pracownik ma prawo wykorzystać urlop w pojedynczych dniach, jak i w dłuższym wymiarze, nawet ciągłym, czterodniowym.

Zgłoszenie wniosku o udzielenie urlopu na żądanie może nastąpić w okresie poprzedzającym termin rozpoczęcia tego urlopu, a także w dniu rozpoczęcia korzystania z urlopu. Prawnik z kancelarii prawa pracy w Warszawie i Siedlcach zaznacza, że w tym ostatnim przypadku nie uregulowano kwestii, czy żądanie takie powinno być zgłoszone na początku dnia, czy też pracownik może wyrazić chęć skorzystania z urlopu na żądanie pod koniec dnia pracy.

Jak wskazuje się w orzecznictwie Sądu Najwyższego pracownik, który składa wniosek o udzielenie urlopu na żądanie, powinien dokonać tej czynności najpóźniej pierwszego dnia wypoczynku, przed rozpoczęciem swojego dnia pracy (wyrok SN z dn. 15.11.2006 r., I PK 128/06).

Ponadto, prawnik z kancelarii adwokackiej w Siedlcach i Warszawie pragnie zaznaczyć, że orzecznictwo Sądu Najwyższego wskazuje jednomyślnie, iż nie mogą mieć miejsca sytuacje, że pracownik nie stawia się do pracy i nie informuje o tym przełożonego przez cały dzień. Takie niespodziewane absencje pracowników uniemożliwiałyby prawidłową organizację pracy. Pracownik powinien więc zgłosić zamiar wykorzystania urlopu na żądanie niezwłocznie, najlepiej przed swoją roboczą dniówką, a ostatecznie w pierwszej godzinie od rozpoczęcia się jego pracy (wyrok SN, II PK 162/07).

Warto mieć na uwadze, że złożenie wniosku urlopowego w trakcie dnia pracy nie obliguje pracodawcy do udzielenia urlopu, co w konsekwencji może powodować, iż nieobecność pracownika w pracy może mieć charakter nieusprawiedliwiony.

Obowiązek udzielenia urlopu “na żądanie” nie jest bezwzględny, a pracodawca może odmówić żądaniu pracownika ze względu na szczególne okoliczności, które powodują, że jego zasługujący na ochronę wyjątkowy interes wymaga obecności pracownika w pracy. Należy zauważyć, iż na pracodawcy ciąży bezwzględny obowiązek wyraźnego zaakcentowania swojej woli poprzez odmowę udzielania takiego urlopu. Pracownik nie może zatem rozpocząć urlopu “na żądanie”, dopóki pracodawca nie wyrazi na to zgody, czyli nie udzieli mu takiego urlopu (postanowienie SN z dn. 11.09.2012, II PK 17/12). Jednakże jak w swoim orzeczeniu wskazał Naczelny Sąd Administracyjny milczenie pracodawcy oznacza zgodę (wyrok NSA z dnia 11.10.2018 r., I OSK 2426/16).

W razie jakichkolwiek dodatkowych wątpliwości dotyczących przedstawionej materii bądź innej dotyczącej spraw z zakresu prawa pracy, zapraszamy do kontaktu z kancelarią – adwokaci są do Państwa dyspozycji na terenie miast Warszawa i Siedlce.

2021-01-26T11:26:21+00:00