Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lub spóźniony lot?
Coraz częściej zgłaszają się do nas osoby, które chciałyby uzyskać odszkodowanie za odwołany albo opóźniony lot. Najczęściej Klienci „coś tam słyszeli” ale nie do końca wiedzą co i jak należy zrobić. Adwokat z kancelarii w Warszawie i Siedlcach, wychodząc naprzeciw prośbom spróbuje w krótkim artykule uporządkować podstawowe informacje.
Podstawę wszelkich żądań stanowi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91. Adwokat Siedlce wskazuje, że ochroną objęte są osoby których lot był wykonywany na terenie UE albo co najmniej zaczynał się/kończył na terenie UE. Nie ma znaczenia czy lot był wykonywany tradycyjną linią lotniczą czy czarterową.
W przypadku odwołania lotu każdy pasażer może:
– oczekiwać zwrotu pełnego kosztu biletu (jeśli chce zrezygnować z lotu) albo
– oczekiwać biletu na alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie ewentualnie innym terminie wybranym przez pasażera. W tym przypadku należy pamiętać, że warunki powinny być co najmniej takie same jak te na które były wykupione początkowy bilet.
Ponadto za stracony czas pasażerowi przysługuje odszkodowanie:
– 250 EUR, jeśli lot nie przekracza 1500 km;
– 400 EUR za lot w przedziale 1500-3500 km;
– 600 EUR w przypadku lotu ponad 3500 km;
Wniosek o wypłatę odszkodowania należy z reguły skierować bezpośrednio do przewoźnika (linii lotniczej). Od treści otrzymanej decyzji uzależnione jest dalsze postępowanie. Najprostsza sytuacja jest wtedy, gdy przewoźnik zgodzi się na wypłatę wnioskowanej kwoty. Nie pozostaje nic innego jak z pożytkiem wykorzystać otrzymane środki.
W razie decyzji odmownej należy uważnie przeczytać pismo, aby poznać przyczynę takiego stanu rzeczy. Adwokat Warszawa podkreśla, że nie każda decyzja odmowna jest decyzją zasadną. W tym momencie prawnicze doświadczenie i bardzo dobra znajomość orzecznictwa sądowego często decyduje o sukcesie. Przewoźnicy często powołują się na okoliczności, które były rzeczywistą przyczyną odwołania lotu. Jednocześnie „zapominają” że przyczyna taka nie zwalnia ich z obowiązku wypłaty odszkodowania. Działanie takie najczęściej jest ukierunkowane na zniechęcenie pasażera do dochodzenia należnych jemu praw. W przypadku podtrzymania decyzji odmownej pozostaje ścieżka sądowa albo administracyjna.
Różne przyczyny odmowy wymagają indywidualnej oceny. Nie każda „awaria samolotu” i nie każda „zła pogoda” zamyka drogę do uzyskania odszkodowania.
W razie jakichkolwiek dodatkowych wątpliwości dotyczących przedstawionej materii, zapraszamy do kontaktu z kancelarią prawniczą – adwokaci są do Państwa dyspozycji na terenie miast Warszawa i Siedlce.




