Split payment. Na czym polega split payment?

Split payment budzi wśród przedsiębiorców wiele obaw i wątpliwości. Zdaniem adwokatów z kancelarii adwokackiej w Warszawie i Siedlcach niepotrzebnie!

Do tej pory przedsiębiorcy posiadali jeden rachunek firmowy, na który za usługi lub towary wpłacana była cała kwota brutto (czyli powiększona o wartość VAT-u). Przedsiębiorca rozliczając się z VAT-u z Urzędem Skarbowym, przelewał wyliczoną comiesięcznie daninę z konta firmowego. Obecnie po wprowadzeniu mechanizmu podzielonej płatności (bo takie jest polskie tłumaczenie pochodzącego z j. angielskiego zwrotu), obok rachunku głównego wprowadzony zostaje dodatkowy rachunek, powiązany wyłącznie z podatkiem VAT. Na ten rachunek z każdej transakcji trafia kwota VAT-u. Z tego też rachunku następuje rozliczenie podatku z Urzędem Skarbowym.

Dla wielu przedsiębiorców wprowadzone rozwiązanie jest dużym utrudnieniem. W codziennej działalności kwota odpowiadająca VAT-owi stanowiła po prostu dodatkowe środki obrotowe. Comiesięczne rozliczenia z VAT-u z Urzędem Skarbowym następowało z bieżących środków finansowych. Obecnie po wprowadzeniu split payment-u środki na rachunku VAT-owskim są zablokowane, w założeniu będąc przeznaczone wyłącznie do rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Przedsiębiorcy mogą swobodnie dysponować tylko wartością netto ceny.

Oczywiście w praktyce kwota pobranego VAT-u jest najczęściej wyższa od kwoty podatku należnego do zapłaty. Wpływ na to mają wszelkie odliczenia pojawiające się w czasie prowadzonej działalności.  Z tego powodu na rachunku VAT-owskim systematycznie kumulują się niewykorzystane środki finansowe. W takiej sytuacji, przedsiębiorca ma możliwość złożenia do Urzędu Skarbowego wniosku o zwolnienie nadwyżki środków na rachunek główny firmy. Niestety, Urząd Skarbowy ma aż 60 dni na rozpoznanie wniosku i może go odrzucić, powołując się na obawy przed uniknięciem wykonania zobowiązań podatkowych.

Poza pewnymi wadami split payment-u nie można zapominać również o istotnych zaletach. Adwokat Siedlce podkreśla, że głównym celem przyświecającym ustawodawcy było wprowadzenie mechanizmów ochronnych przed unikaniem płatności VAT-u i zmniejszaniem w ten sposób luki w budżecie Państwa. Z perspektywy przedsiębiorców stosujących split payment istotny jest:

– brak odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zaległości podatkowe sprzedawcy,

– szybszy zwrot VAT-u (do 25 dni),

– brak sankcji VAT,

– rezygnacja ze stosowania podwyższonych odsetek od zaległości w VAT.

Adwokaci z kancelarii adwokackiej w Warszawie i Siedlcach zwracają uwagę, że pierwsze przepisy wprowadzające split payment weszły w życie 01 lipca 2018 r. Ministerstwo Finansów zadowolone z uzyskanych efektów systematycznie zmierza do rozszerzania zakresu zastosowania omawianego mechanizmu. Z tego powodu już dzisiaj należy wiedzieć czym split payment jest i na czym polega.

W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących przedstawionej materii, zapraszamy do kontaktu z kancelarią prawną – adwokat jest do Państwa dyspozycji na terenie Warszawy oraz Siedlec.

Rate this post
2022-09-07T10:18:19+00:00