Kiedy linia lotnicza może odmówić wypłaty odszkodowania?

W poprzednim artykule adwokat z kancelarii adwokackiej w Warszawie i Siedlcach opisał, jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot. Wskazane zostało w nim, że nie każda decyzja odmowna jest decyzją zasadną. Należy mieć jednak również na uwadze, że zdarzają się sytuacje, gdy linie lotniczą mogą odmówić wypłaty odszkodowania.

Pierwsza grupa zdarzeń dotyczy sytuacji, w której informacja o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie zostanie skierowana do pasażera:

– jeśli pasażer zostanie poinformowany o odwołaniu lotu najpóźniej 14-tego dnia przed datą odlotu – odszkodowanie nie przysługuje,

– jeśli pasażer zostanie poinformowany o odwołaniu lotu pomiędzy 14-tym a 7-mym dniem
i jednocześnie otrzyma od przewoźnika propozycję wylotu nie wcześniej niż 2 godziny przed początkowo planowanym odlotem a przylotu do celu nie później niż 4 godziny po planowanym początkowo przylocie – odszkodowanie nie przysługuje,

– jeśli pasażer zostanie poinformowany o odwołaniu lotu później niż 7-mego dnia przed datą odlotu i jednocześnie otrzyma od przewoźnika propozycję wylotu nie wcześniej niż 1 godzinę przed początkowo planowanym odlotem a przylotu do celu nie później niż 2 godziny po planowanym początkowo przylocie – odszkodowanie również nie przysługuje.

Najczęstszą przyczyną odmów jest jednak wystąpienie tzw. „nadzwyczajnych okoliczności”, czyli takich okoliczności, których nie można uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Ze względu na brak jednoznacznej definicji czym „nadzwyczajna okoliczność” jest, linie lotnicze w przeważającej większości starają się powoływać na nią przy wydawanych decyzjach odmownych. Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 podaje jedynie przykładowe okoliczności takie jak: destabilizacja polityczna, warunki meteorologiczne uniemożliwiające lot, zagrożenie bezpieczeństwa, strajki czy nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu. Prawnik Siedlce wskazuje, że zasadniczo w przypadku wystąpienia „nadzwyczajnej okoliczności” linie lotnicze są zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania, jednak należy podkreślić, że okoliczność okoliczności nierówna. Coś co dla linii lotniczych jest oczywistą „nadzwyczajną okolicznością” uzasadniającą odmowę odszkodowania często jest skutecznie kwestionowane przez adwokatów w sądach. Efektem jest szereg orzeczeń sądowych rozstrzygających m.in. czy ptak, który wleciał do silnika uniemożliwiając start samolotu może zostać uznany za taką „nadzwyczajną okoliczność”. Obecnie bez dogłębnej znajomości zapadających wyroków sądowych szanse na samodzielne uzyskanie odszkodowania są niewielkie.

Na zakończenie adwokat Warszawa pragnie wspomnieć o jeszcze jednym przypadku, który ma bezpośredni wpływ na wysokość wypłacanego odszkodowania. Każda linia lotnicza może wypłacić jedynie połowę należnego odszkodowania, w sytuacji, gdy zamiast początkowego lotu zaproponuje lot alternatywny, którego efektem jest przylot do celu późniejszy o:

– 2 godziny przy lotach do 1500 km,

– 3 godziny przy lotach między 1500-3500 km,

– 4 godziny przy lotach powyżej 3500 km.

W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących przedstawionej materii, zapraszamy do kontaktu z kancelarią adwokacką – adwokat jest do Państwa dyspozycji na terenie miast Warszawa i Siedlce.

Rate this post
2021-01-26T11:05:40+00:00