Zmiany w Kodeksie drogowym w 2021 roku

Od 1 czerwca 2021 roku weszły w życie bardzo ważne zmiany zarówno z perspektywy pieszego jak i kierowców. Najważniejsze zmiany to m.in.: większa ochrona osób przechodzących przez jezdnię, zakaz jazdy na zderzaku i koniec z przyzwoleniem na szybszą jazdę w nocy w obszarze zabudowanym. Poniżej adwokat z Warszawy przedstawi opis najistotniejszych zmian.

Od 1 czerwca 2021 roku kierujący musi ustąpić pierwszeństwa nie tylko pieszemu znajdującemu się na zebrze, lecz także wchodzącemu na nią. Prawnik wskazuje, że przepisy nie ustanawiają bezwzględnego pierwszeństwa pieszego, który nadal będzie mógł wejść na pasy dopiero upewniwszy się, że nadjeżdżające auto znajduje się w bezpiecznej odległości, pozwalającej na wyhamowanie (ważne!! nadal obowiązuje zakaz wchodzenia na jezdnię, torowisko lub przejście bezpośrednio przed jadący pojazd czy wychodzenia spoza pojazdu lub innej przeszkody).

Ustawodawca nałożył na pieszego nowe obostrzenia w postaci zakazu korzystania z telefonu komórkowego oraz innych elektronicznych gadżetów podczas przechodzenia przez jezdnię, torowisko lub przejście (niezależnie od tego, czy na pasach, czy poza przejściem). Zdaniem przedstawicieli resortu słuchanie muzyki również ogranicza zdolność percepcji.

Nie jest zaskoczeniem, że nowelizacja niesie za sobą wiele pytań i wątpliwości.

Niestety zabrakło regulacji dotyczących obowiązku sygnalizacji przez pieszego zamiaru przejścia, np. poprzez podniesienie ręki. Jak twierdzą fachowcy, przez niejasne regulacje w pierwszych miesiącach zamiast do poprawy sytuacji, może dojść do jej pogorszenia.

Co ważne wymóg ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście nie będzie dotyczył motorniczych pojazdów szynowych. To wyłączenie jest spowodowane o wiele dłuższą drogą hamowania tramwaju w stosunku do pojazdów kołowych.

Ponadto, nowelizacja zmierza też do rozwiązania problemu tzw. jazdy na zderzaku. Na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie ryzyko wjechania w tył pojazdu na skutek niezachowania odpowiedniego dystansu jest największe – wprowadzono konieczność zachowywania minimalnego odstępu. Jego długość zależy od prędkości, z jaką się poruszamy i stanowi połowę wartości wskazywanej przez prędkościomierz. Jeśli zatem auto porusza się z prędkością 100 km/h, kierowca powinien zachować przynajmniej 50-metrowy odstęp. W nowszych samochodach, wyposażonych w inteligentne systemy pomiarowe, nie będzie z tym najmniejszego problemu. W pozostałych przypadkach trzeba będzie się orientować na podstawie biało-czerwonych słupków ustawionych przy drogach co 100 m.

Ostatnią zmianą wprowadzaną do kodeksu drogowego jest rezygnacja z wyższego limitu prędkości w obszarze zabudowanym pomiędzy godz. 23 a 5 rano. Aktualnie przez całą dobę będzie obowiązywał limit 50 km/h.

W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących przedstawionej materii, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią prawną – nasi adwokaci są do Państwa dyspozycji na terenie Warszawy oraz Siedlec.

Rate this post
2021-06-09T17:33:27+00:00